Od 1. jula 2018. godine se primenjuje novi Pravilnik o PDV. On podrazumeva kreiranje veoma obimne POPDV prijave, koja zahteva unošenje PDV pozicija za svaku stavku koja se knjiži u KUF/KIF. To zahteva dodatno angažovanje i često reorganizaciju poslovnih procesa. Zato je veoma preporučljivo da se sa pripremama za novi PDV pravilnik počne već sada.
Prvi korak za korišćenje novog pravilnika jeste uključivanje podrške za njega. Podrška za novi Pravilnik nije automatski uključena, nego se za svaki program uključuje posebno. Idite u Ostalo/Sistemske opcije/Podešavanje programa/Razno/Podrška za novi PDV pravilnik i uključite ovu opciju. Na ovaj način se aktivira podrška za novi PDV pravilnik.
Zatim redom podesite knjiženje svih dokumenata u KIF/KUF. Ne zaboravite da je knjiženje većine dokumenata podešeno tako da radi automatski za najčešće situacije, pa u tom slučaju i nije potrebno podešavanje. O tome je detaljno pisano ovde. POPDV sadrži veliki broj polja koje treba popuniti. Kako se on popunjava možete pročitati ovde.
Dokumenta se unose kao i do sada, sa malom razlikom kod ulaznih faktura. Dodatni troškovi kod faktura sada na početku svakog reda imaju PDV poziciju koju treba uneti:
Ova oznaka se prepisuje sa registratora ili sa samog dokumenta, ako je prethodno uneta. Ako nije uneta nikakva oznaka, program automatski upisuje 8a.2 oznaku, što odgovara nabavci dobara od obveznika PDV u zemlji. Kada se unese polje PDV POZ, polje TIP (desno u tabeli) se automatski popunjava (ranije je polje TIP bilo na početku reda). Polje TIP se na osnovu PDV pozicije automatski popunjava po sledećoj tabeli:
PDV POZ | TIP |
6.1 | Bez PDV, uvoz |
6.2 | Uvoz |
7.1 | Poljop. |
7.2 | Poljop. |
7.3 | Poljop. |
7.4 | Poljop. |
8b.* | Građevina |
8v.* | Osl.PDV |
8g.* | F-Soft |
8d.* | Van sis.PDV |
ostalo | Sis.PDV |
Ukoliko se postavi oznaka „-“ (nema odbitka PDV), tip se automatski menja u „Nema odbitka PDV“.
Obračun PDV se kao i ranije radi tako što se prvo generišu KUF i KIF, a onda na osnovu njih PDV prijava (komanda F4). Sada se kod generisanja PDV prijave pojavljuje nova opcija „Nova prijava“ koja određuje da li će se generisati nova ili stara prijava. Do 01.07.2018. obavezno treba generisati staru prijavu, a posle toga novu. Međutim, u prelaznom periodu se ova opcija može koristiti za test novog obračuna na sledeći način:
- Generišite prijavu, sa uključenom opcijom „nova prijava“. Tako dobijate novu prijavu, koju možete odštampati.
- Izbrišite generisanu prijavu i ponovo je generišite, ali sada sa isključenom opcijom „nova prijava“.
Ove dve prijave moraju biti identične. Ako nisu iste, to znači da imate neku grešku u knjiženju i treba je naći i otkloniti. Zašto uopšte dolazi do razlike? Važno je da shvatite da se nova i stara prijava generišu na različite načine. Stara prijava se dobija sumiranjem odgovarajućih polja u KUF/KIF. Nova prijava se dobija tako što se generiše POPDV obrazac i onda se na osnovu njegovih polja generiše PDV prijava:
Generisanje nove prijave podrazumeva da su sva polja „PDV pozicija“ u KUF i KIF popunjena. Ukoliko neko nije popunjeno, program kod generisanja prijave javlja upozorenje, na osnovu kog je neophodno otkloniti grešku.
NAPOMENA: Primetite da se neka polja iz POPDV ne upisuju u PDV prijavu, na primer, polja 11.1 – 11.3.
U praktičnom radu je najveći problem pravilno odrediti kako se knjiži određena poslovna promena. Ukoliko imate nedoumicu kako se nešto knjiži, preporučujemo korišćenje NeoKako (dostupno svim pretplatnicima Neobiltena) koji vam omogućuje da odgovorima na niz jednostavnih pitanja dobijete tačnu poziciju na koju se promena knjiži.
http://www.neobilten.com/neokako-evidencija-pdv/