Poštovani korisnici,

U narednom periodu očekujemo značajne izmene u poslovanju uslovljene novim propisima. Wings prati sve informacije i redovno će vas obaveštavati o novinama.

Ovo su najbitnije informacije o novim propisima:

E-fiskalizacija

Nova fiskalizacija je veoma različita od postojećeg sistema koji je baziran na fiskalnim uređajima. U pitanju je tzv. softverska fiskalizacija koja ne zahteva nikakvu posebnu opremu, nego se sve obavlja u softveru. Neka vas ne zbunjuje što se pominje „elektronski fiskalni uređaj“ – ovo je samo loše izabran termin – to može biti običan program, ne mora biti nikakav uređaj. Zakon predviđa opciono korišćenje posebnih uređaja, ali takvo rešenje je ograničeno i ne treba ga za sada razmatrati. Osnovni princip rada je sledeći: kada u programu napravite račun, šaljete ga na centralni server (SUF, od Sistem za Upravljanje Fiskalizacijom) na fiskalizaciju. SUF vam vraća potpis koji se generiše samo za taj račun i on se štampa na računu kao dokaz da je fiskalizovan. Na računu se štampa i QR kod koji sadrži link za proveru fiskalnog računa. Sama štampa računa je moguća na bilo kom štampaču, ne morate više koristiti posebne fiskalne štampače. Ukoliko imate prodaju sa manjim brojem računa, možete račune štampati na običnom štampaču koji koristite i za druge poslove. Ako imate MP sa većim brojem računa, onda bi trebalo da nabavite tzv. POS štampač. To su obični štampači, ali imaju užu papirnu traku, slično postojećim fiskalnim štampačima. Sam rad na kasi ostaje isti kao ranije, sve pobrojane operacije se obavljaju u pozadini. Imajte u vidu da je lista obveznika fiskalizacije značajno proširena, veoma malo delatnosti i dalje neće imati obavezu fiskalizacije.

Šta treba sada uraditi? Planirani početak nove fiskalizacije je 1. januar 2022. Do sada su objavljene samo opšte informacije, nedovoljne za potpuno kreiranje sistema, ali svakako treba isplanirati način na koji će raditi maloprodaja. Početni korak bi bio izbor štampača. Ako vam je potreban POS štampač, preporučujemo da ga nabavite ranije, jer će cene neposredno pred fiskalizaciju sigurno biti značajno veće.

Na sajtu PU možete naći tekst o osnovnim konceptima nove fiskalizacije:

fiskalne-kase/pregled-propisa/tehnicki-vodic

E-fakture

Sistem e-faktura je napravljen tako da se svi izdati računi moraju proslediti na centralni server (SEF – Sistem Elektronskih Faktura), odakle ih preuzimaju kupci. Ukoliko imate mali broj faktura, imaćete mogućnost da se direktno ulogujete na web portal, unesete ručno račun i tako ga pošaljete kupcu. Za veći broj faktura se koristi poseban API interfejs preko koga će programi slati kreirane fakture direktno na SEF. U svakom slučaju, nije vam potreban nikakav posrednik za tu operaciju i slobodno ignorišite firme koje vam nude posebno rešenje za e-fakture. E-fakture će biti u vezi sa novim sistemom za fiskalizaciju. Kada u nekoj maloprodaji zatražite „gotovinski račun“ za firmu, taj račun se iz MP automatski šalje na server PU odakle ga možete preuzeti kao i sve duge račune.

Uvođenje e-faktura je planirano po fazama. U prvoj fazi (01.01.2022.) će firme javnog sektora morati da šalju i primaju e-fakture preko SEF-a. To znači da će i privatne firme koje imaju kupce javna preduzeća morati da šalju e-fakture. Od 01.07.2022. privatna preduzeća moraju da primaju e-fakture, a od 01.01.2023. će morati i da ih šalju svim ostalim preduzećima.

Šta treba sada uraditi? Sistem će raditi slično postojećem WingsNetu, pa preporučujemo da počnete korišćenje WingsNeta i prilagodite izgled svojih faktura. Na tim fakturama će biti obavezno upisivanje matičnog broja kupca, pa je dobro da već sada počnete sa popunjavanjem podataka o kupcima. App podržava automatski proces za popunjavanje tih podataka (komanda Ctrl-F4 u pregledu partnera):

http://wings.rs/rad-sa-listama-partnera-nbs?tip=app

MF je pokrenulo poseban sajt na kome možete videti neke osnovne informacije o budućem sistemu:

https://www.efaktura.gov.rs/

Na sajtu MF takođe možete naći radne verzije pravilnika o e-fakturama, ali ti tekstovi nemaju neke praktične vrednosti za firme:

radne-verzije-nacrta-podzakonskih-akata-na-osnovu-zakona-o-elektronskom-fakturisanju

Očekuje se da u toku jula bude objavljena tehnička dokumentacija koja će omogućiti kreiranje funkcionalnog sistema.

E-arhiva

Po novom Zakonu o arhivskoj građi preduzeća (za sada su preduzetnici izuzeti) moraju voditi arhivsku knjigu i redovno je dostavljati nadležnom arhivu. Predviđeno je čuvanje i zaštita arhivske građe i dokumentarog materijala u elektronskom obliku. Do 31.12.2021. treba ispuniti propisane uslove i predati arhivsku knjigu nadležnom arhivu. Međutim, još uvek nije propisan obrazac za arhivsku knjigu, kao ni neki podzakonski akti. Kada ovaj obrazac bude objavljen proširićemo postojeće funkcije e-arhive.