Povraćaj robe po novim propisima o PDV – Pravilnik o načinu izmene poreske osnovice za obračunavanje PDV koji važi od 15.10.2015. donosi velike novine u načinu evidentiranja povraćaja robe. Pojednostavljeno rečeno, klasičan povraćaj robe se sme raditi samo u posebnim slučajevima koji su opisani u članu 4. stav 6. Pravilnika. Na primer, kada kupac ima opravdanu reklamaciju na robu, prekršen je dogovor o plaćanju i sl. U svim ostalim slučajevima se roba ne sme vraćati, već kupac mora da izda klasičan PDV račun svom dobavljaču. Nevolja je u tome što taj račun po Zakonu o računovodstvu ne može da se evidentira kao drugi ulazni računi, već mora da se evidentira kao povraćaj. Ovo rešenje je izuzetno problematično i donosi brojne probleme računovodstvenim evidencijama. Na primer, firma A ima na stanju neki artikal čija je nabavna cena 90 dinara, a prodaje ga po 100 dinara. Ako firma A proda firmi B jedan komad tog artikla po 100 dinara i posle nekog vremena firma B odluči da vrati taj artikal, ona mora da fakturiše taj artikal firmi A. Realno stanje je da obe firme imaju prodaju nula, jer je firma A prodala artikle vredne 100 dinara koji su joj zatim vraćeni, a firma B je te artikle kupila i zatim ih vratila dobavljaču (firmi A). Međutim, po novom pravilniku to nije tako. Firma A je prodala artikle za 100 dinara, pa pošto ta prodaja nije stornirana, vrednost prodaje ostaje 100 dinara. Firma B je prilikom povraćaja takođe fakturisala robe u vrednosti od 100 dinara, pa i ona ima isti promet. Na taj način se veštački uvećava promet obe firme. Dodatni problem je što firma A mora da evidentira ulaz sopstvenog vraćenog artikla, ali ovoga puta po 100 dinara, pa će nova prosečna nabavna vrednost artikla sada biti (ako pretpostavimo da je na zalihama preostao 1 kom) 95 dinara, a ne 90 din. Na opisani način se kvari vrednost zaliha, promet, finansijski podaci o dugovanju itd. Zbog toga nikako nije ispravno da povraćaj robe evidentirate kao novi ulaz.

Kako evidentirati povraćaje? – App-a podržava sistem za povraćaje koji će omogućiti da ispunite zakonske propise, a opet da ne pokvarite svoje poslovne podatke. Osnovna ideja sistema jeste da radite identično kao i do sada (povraćaj nabavljene robe preko negativnih ulaznih faktura, povraćaj prodate robe preko storno izlaznih faktura), a program automatski “sređuje” podatke prilikom obračuna PDV. Za povraćaj kupljene robe potrebno je otvoriti poseban registrator ulaznih faktura (nazovite ga na primer POVRAĆAJI ROBE) i u polju TIP DOKUMENTA izaberite opciju R-POVRAĆAJ.
Ostalo podesite po želji, kao i na ostalim registratorima. Ovde se evidentira roba koju vraćate nekom od dobavljača. Potrebno je uneti sve količine kao negativne (-1 označava da je vraćen 1 kom), unose se normalno cene i radi kalkulacija, baš kao ranije. Novina je da se ovaj povraćaj sada može štampati kao klasična PDV faktura – F5 daje standardnu fakturu na kojoj su svi artikle, obračunat PDV itd. Taj račun se šalje dobavljaču kao i bilo koji drugi račun. Za ovaj registrator treba u PDV evidenciji otvoriti posebnu KUF u kojoj treba uključiti novu opciju POVRAĆAJ. Na taj način se označava da PDV iskazan u ovoj knjizi ne ide u prethodni PDV, već u izlazni. Kada se štampa ova knjiga, program automatski nudi opcije za štampu KIF (pošto je u pitanju izlazni PDV). Prilikom obračuna PDV iznosi iz ove knjige se upisuju na pozicije 003/103 i 004/104, kao i kod klasičnih izlaznih faktura.

Sličan je postupak i za evidentiranje povraćaja prodate robe. Sada se u izlaznim fakturama otvara poseban registartor i na njemu se za DOKUMENT bira opcija POVRAĆAJ. Preporučljivo je za ovakve povraćaje otvoriti novi tip dokumenta, zbog kasnijeg lakšeg knjiženja u GK. Kada kupac vrati kupljenu robu (sada je obavezan da uz tu robu izda PDV račun), evidentira se izlazna faktura sa negativnim količinama i štampa prijemnica robe koja se prilaže uz račun kupca. U PDV evidenciji se otvara nova KIF koja se označava opcijom POVRAĆAJ. Kada izaberete opciju za štampu, dobijaju se opcije za štampanje KUF (jer u suštini evidentirate ulaznu fakturu). Sada se obračunat PDV knjiži na pozicije 008/108 PDV prijave. Napomena: Na opisani način se evidentiraju samo povraćaji koji ne spadaju u slučajeve opisane u članu 4. stav 6. Pravilnika. Povraćaji koji su tu opisani se evidentiraju na isti način kao i ranije.

Specijalna situacija kod povraćaja dobavljačima može da se desi ako imamo na zalihama robu po jednoj vrednosti (po prosečnim cenama ranijih ulaza) a onda treba robu da vratimo dobavljaču po njegovoj ceni a ta cena se razlikuje od one koja je na magacinu. U tom slučaju, ako je odstupanje cene malo a na zalihama ostaje veća količina robe, onda može da se radi preko negativne ulazne fakture ili knjižnog odobrenja i program će sve dobro izračunati. Međutim, ako ostane malo zaliha ili sve vraćamo, onda dolazi do neslaganja ili nelogičnih situacija. Na primer, ako na zalihama imamo 80 komada po 160 din i onda dobavljaču vratimo 76 komada po 100 din (jer je to njegova cena), onda dobijamo sledeću računicu: imali smo na stanju 12.800 vrednost, vratili smo 7.600 pa nam na zalihama ostaje 5.200 din. Kad se to rasporedi na 4 komada koja su ostala, ispada da je njihova nabavna cena 1.300 din. Iako je to sve matematički tačno, ispada nelogično da neki artikal koji je koštao 160 din sad košta 1.300 din. Zato predlažemo da ako imate taj slučaj, da se povraćaji ne rade kao negativan ulaz (odnosno knjižno odobrenje), jer ne možemo preko jednog dokumenta da ispravno razdužimo i magacin i dobavljača, nego na sledeći način preko dva dokumenta:

  • U internim nalozima se otvori poseban registrator POVRAĆAJI DOBAVLJAČIMA i označi se kao izlaz. Tu se unese roba koja se razdužuje. Program uzima cene artikala koje su trenutno na zalihama.
  • Prema dobavljaču se izdaje knjižno odobrenje koje je samo finansijsko, nema robe na sebi. Na ovaj način su magacin i dobavljač razduženi svako sa svojim cenama.