Analitika kontnog plana je u programu malo drugačija i raznovsrstnija od standardne kontne analitike koja se najčešće viđa u programima slične namene i u publikacijama. Osim standardne analitike koja se postiže kontima sa pet, šest i više cifara (koja se u programu može efikasno koristiti za analitiku po objektima) postoji i poseban mehanizam u programu za analitiku konta po partnerima (npr. za konta 2040, 4350, …) kao i dodatna analitika po dimenzijama (npr. sektori, projekti, mesta troška). Pravilna upotreba kontne analitike ne samo da daje detaljan uvid u salda konta već i znatno olakšava proveru ispravnosti knjiženja i upoređivanje sa operativnom evidencijom.

Dakle, u programu možemo iskoristiti tri vrste analitike u kontnom okviru:

Kontna analitika (analitika po objektima)

Najjednostavniji vid kontne analitke je proširivanje sintetičkih konta dodatnim ciframa koji u programu može kroz šeme knjiženja da se automatizuje za analitiku po objektima i partnerima. Kako bi ilustrovali ovu analitiku prikazaćemo kako možemo automatizovati analitička knjiženja po maloprodajnim objektima. Recimo da imamo tri maloprodajna objekta Beograd, Novi Sad i Niš koje smo otvorili u evidenciji magacina:

Maloprodajni magacini

Zatim, u kontnom planu smo pripremili odgovarajuća analitička konta:

Kontni okvir za maloprodajne objekte

Za automatizovanje knjiženja po ovako definisanoj analitici potrebno je još samo da definišemo konta objekata:

Konta objekata

Sada se pravilo za knjiženje maloprodajnog pazara može lako napisati na sledeći način:

Kontiranje pazara

Na ovaj način kada se vrši automatsko kontiranje maloprodajnih pazara program će automatski izvršiti podelu vrednosti pazara analitički po kontima odgovarajućih objekata jednim univerzalnim pravilom. Prilikom kontiranja pazara program će oznaku <M> zameniti kontom objekta, pa će rezultujući konto za vrednost robe u maloprodajnom objektu Beograd biti 13401, itd. I ne samo po već pomenutim kontima robe u maloprodaji ovu analitiku možemo iskoristiti na bilo kojim kontima; na primer kontima prihoda i rashoda.

Dodatno se može podesiti analitika po porezima, ili čak po porezima po objektima:

Kontiranje ukalkulisanog poreza

Potrebno je samo u kontima raznih objekata definisati konto odgovarajućeg poreza.

Operativna analitika (analitika partnera)

Verovatno bi bilo intuitivno pomisliti da se na isti način vrši analitičko kontiranje potraživanja i obaveza iz poslovanja gde se na osnovni konto dodaje šifra kupca i/ili dobavljača, ali u programu ova analitika koristi drugačiji mehanizam. S obzirom na to da spisak kupaca i dobavljača u nekim poslovanjima može lako sadržati i preko hiljadu zasebnih šifara, ovakvo vođenje analitike bi lako prouzrokovalo prevelikim kontnim okvirima.

Operativna analitika (analitika kupaca i dobavljača iz dela programa Evidencija partnera) u programu se podešava u nekoliko jednostavnih koraka. Prvo se u kontnom planu na odgovarajuća konta potraživanja i obaveza iz poslovanja postavi oznaka obaveznog analitičkog kontiranja:

Oznaka analitičkog knjiženja

Potom u pravilima za knjiženje svih dokumenata (fakture, dostavnice, itd.) na kontima potraživanja i obaveza iz poslovanja takođe postavi oznaka za analitičko knjiženje:

Šema knjiženja veleprodajne fakture sa analitičkim knjiženjem konta kupaca za robu

Ovim mehanizmom izbegavamo otvaranje prekobrojne kontne analitike (npr. 20410010, 20410185, 20415657 po šiframa kupaca). Umesto nastavka konta program interno vezuje partnera po ID broju direktno iz operativne analitike za stavku knjiženja. Potom, u kontnom okviru postoji komanda F8 koja daje pregled te analitike po bilo kom analitičkom kontu koja nam omogućava da štampamo analitičke kartice, da upoređujemo sa operativnom analitikom, da štampamo pregled analitičkih knjiženja po svim kontima, itd. Više o pregledu analitike u kontnom okviru možete pročitati u uputstvu za kontni plan.

Dimenzije

Međutim, nekad nije dovoljna analitika po objektima ili analitika po partnerima da biste dobili neke informativnije preglede kao što je presek svih troškova (gume, gorivo, servis) za neko vozilo ili za situaciju (plate, materijal, usluge drugih), pregled prihoda po regionu, bilans proizvodnje po određenom proizvodu i sl. Takvu analitiku u programu omogućavaju dimenzije.